Kunst in de Montfortkerk.
Tegelreliëf.
Het tegel
reliëf van rood terracotta ( gebakken aarde) is verwerkt in muur van de
kerkruimte.
De
bescheiden indruk ontstaat door de, in vergelijking met andere kerkkunst, kleine
maten van
Pastor
Peter Denneman, ooit hier werkzaam, mailde dat de kerk een werk herbergt dat
overbleef bij de sloop van de kerk van de Besterd en het tijdens haar nieuwbouw
plaatste in 1967.
Het jaar
van ontstaan en de schepper ervan zijn onbekend.
Bescheiden
is de weergave van het tafereel. We zien een vrouw, die op een ezel met
langgerekte oren zit.
De vrouw,
Maria, is moeder van de zuigeling op haar arm, die de naam Jezus kreeg.
Een man
links op de tegel, naast de ezel, volgt moeder en kind.
Hij draagt
een hoed van onbekende stof en de naam Jozef.
Beslist u
zelf of het een hoed van stro of vilt is.
De cactus
in de linkerbenedenhoek symboliseert het woestijnlandschap, waarin de ezel zich
met het jonge gezin beweegt.
Links in
de bovenhoek zien we een gevleugeld wezen met hoofd.
Het is de
engel, die Jozef advies gaf om met vrouw en pasgeboren baby de wijk te nemen
naar Egypte.
Twee piramides
in de rechterbovenhoek maken duidelijk. dat ze al in het land zijn
waar hun
voorouder Mozes het Joodse volk ooit uit bevrijdde...
Het
bijbels verhaal stelt dat koning Herodes van Israël
(volgens
de meeste Joden een landverrader in dienst van de Romeinse keizer Augustus)
de
pasgeboren onschuld ais gevaarlijke uitdager van zijn troon zag.
Herodes
wilde die dreiging uitschakelen door alle jongens onder twee jaar in Jezus'
geboortestad Bethlehem te doden.
De engel
hielp het echtpaar te ontkomen aan een snelle kinderloosheid en de 'kindermoord
van Bethlehem' (28 december).
( Joost de
Kort, Wijkkrant Noord, december 2004.)