terug

 

Kunst in de Montfortkerk.

 

Tegelreliëf.

 

 

Het tegel reliëf van rood terracotta ( gebakken aarde) is verwerkt in de grijze, zuidelijke muur van de kerkruimte.

De bescheiden indruk ontstaat door de, in vergelijking met andere kerkkunst, klei­ne maten van 55 centimeter bij 40 cen­timeter. Ook dit kunstwerk past in de traditie van 'verplaatsbare kunst'.

Pastor Peter Denneman, ooit hier werk­zaam, mailde dat de kerk een werk her­bergt dat overbleef bij de sloop van de kerk van de Besterd en het tijdens haar nieuwbouw plaatste in 1967.

Het jaar van ontstaan en de schepper ervan zijn onbekend.

Bescheiden is de weergave van het tafereel. We zien een vrouw, die op een ezel met langgerekte oren zit.

De vrouw, Maria, is moeder van de zuigeling op haar arm, die de naam Jezus kreeg.

Een man links op de tegel, naast de ezel, volgt moeder en kind.

Hij draagt een hoed van onbekende stof en de naam Jozef.

Beslist u zelf of het een hoed van stro of vilt is.

De cactus in de linkerbenedenhoek symboliseert het woestijnlandschap, waarin de ezel zich met het jonge gezin beweegt.

Links in de bovenhoek zien we een gevleugeld wezen met hoofd.

Het is de engel, die Jozef advies gaf om met vrouw en pasgeboren baby de wijk te nemen naar Egypte.

Twee piramides in de rechter­bovenhoek maken duidelijk. dat ze al in het land zijn

waar hun voorouder Mozes het Joodse volk ooit uit bevrijd­de...

Het bijbels verhaal stelt dat koning Herodes van Israël

(volgens de meeste Joden een landverrader in dienst van de Romeinse keizer Augustus)

de pasgeboren onschuld ais gevaarlijke uitdager van zijn troon zag.

Herodes wilde die dreiging uitschakelen door alle jongens onder twee jaar in Jezus' geboortestad Bethlehem te doden.

De engel hielp het echtpaar te ontkomen aan een snelle kinderloosheid en de 'kindermoord van Bethlehem' (28 december).

( Joost de Kort, Wijkkrant Noord, december 2004.)