Kunst in de
Montfortkerk
Gebrandschilderde ramen
van Montfort en Evangelisten.
Het raam bij ons in de
kerk is onderdeel van een serie van 6 ramen. Deze zijn in de jaren na de oorlog
van 1940/1945 ontworpen door de kunstenaar Hubert Levigne uit Maastricht. Deze
kunstenaar werd geboren in Meerssen op 30 september 1905 en overleed' 29
december 1989 op 84-jarige leeftijd in Sittard. Tijdens zijn leven heeft hij
geschilderd en glas-in-loodramen gemaakt, maar was primair grafisch
kunstenaar. Levigne beoefende uiteenlopende grafische technieken ( o.a.
ontwerpen voor postzegels) en maakte zowel kopergravures en etsen (met
aquatint) als houtsneden.
Levigne liet zich voor
"onze" glas-in-loodramen inspireren door het boek van Pater Pierre
Eijckeler over Montfort.
Elk van de ramen laat
een periode uit het leven van Montfort zien.
De ramen zijn ook
bekend als de kapelramen van Ste. Marie in Schimmert. Hier hebben de Montfortanen
heel lang hun Klein Seminarie gehad. De kapel is gebouwd in het begin van de
20e eeuw.
Toen de kapel Ste.
Marie in
In een later stadium
heeft de Stichting zich afgevraagd of de kapel, rekening houdend met de
lichamelijke en geestelijke conditie van de patiënten, die sacrale functie wel
kon vervullen. Deze ontwikkeling leidde er toe dat men hem een andere
bestemming wilde geven.
Aan het bestuur van de
Stichting is toen meegedeeld dat de kapelramen een Montfortiaans erfdeel zijn.
Op het voorstel om de gebrandschilderde ramen er uit te halen en door gewoon
glas te vervangen, is het bestuur welwillend ingegaan.
Het atelier
"Felix" in Maastricht heeft opdracht gekregen om dit werk uit voeren.
Om dit op verantwoorde manier te doen zijn er eerst foto's van de diverse
ramen genomen. Hiervan is een album samengesteld, waarin teven een
beschrijving van de ramen is opgenomen. De ramen werden genummerd en voorlopig
opgeborgen in het atelier van "Felix".
Later zou men dan zien
waar en hoe ze gebruikt zouden worden.
Onze Interesse gaat
vooral uit naar de "Montfort-ramen", en dan nog speciaal het raam dat
bij ons achter in de kerk staat. Men kan wat de ramen betreft de volgende
indeling maken:
Raam 1. Jeugd en
Roeping.
Raam 2. Seminarie in
Parijs.
Raam 3. Poitiers.
Raam 4. Zorg voor de
armen.
Raam 5 .Apostolisch
missionaris.
Raam 6. Dood.
Elk raam was
oorspronkelijk opgebouwd uit twee gotische bogen, die bekroond werden door een
rozet.
De afmeting van elk
boograam afzonderlijk was
Op 8 september 1976
zijn in Schimmert uit het hele land meerdere gegadigden aanwezig die in aanmerking
willen komen voor een of meerdere Montfort-ramen. Eén raam is al naar een
nieuwe eigenaar.
Voor wat er verder te
verdelen overblijft zijn er meerdere gegadigden.
Er zal daarom in
overleg met de anderen, en rekening houdend met hun wensen en mogelijkheden,
een keus bepaald moeten worden. Namens onze parochie is Peter Denneman
aanwezig.
Raam nummer 5 wordt aan
de Montfortparochie toegewezen, en hangt nu bij ons in de kerk.
1. 2.
3.
Bij het maken van dit
raam heeft de kunstenaar zich laten leiden door de volgende momenten uit het
leven van Montfort;
1. Aan de voeten van
Paus Clemens XI, krijgt hij op 6 juni 1707 te horen: "Frankrijk is uw arbeidsveld".
2. Processie met kruis,
zoals Montfort er vele organiseerde. De twee volgelingen broeder Maturin en
broeder Jacques zijn ook afgebeeld.
3. Belofte van trouw
aan het evangelie en vernieuwing van de doopbelofte, de twee elementen die
centraal stonden in de missies die Montfort preekte. Hierin is in een ovaal ook
het pauswapen te zien: bovenin een ster, onder drie heuvels.
Het grote raam dat uit
vijf panelen bestaat, is door Jan Graafmans en Rinus de Leeuw in de garage van
Jan van een houten kast voorzien. Op 19 april 1977 is het complete raam door
vier personen op een ladder vervoerd naar de kerk.
Dit raam is in 2006
gerestaureerd door Karen Zeedijk. De kosten van de restauratie werden gedragen
door Giftencommissie Montfortanen.
4. 3.
2.
1.
Gelijktijdig met het
raam van Montfort zijn de ramen met de 4 evangelisten Matteüs, Marcus, Lucas en
Johannes, ( uit midden jaren 20 van de 20ste eeuw) naar Tilburg
gekomen.
Ze moesten wel in een raamwerk
gezet worden. Dat kostte 15.000
gld. Een grote gift dekte al ⅔ van het bedrag.
De meest naar rechts
hangende ( 4 ) met in de kelk het slangetje verwijst naar de gifbeker welke
Johannes leegdronk om een tegenstander te overtuigen van de goddelijke herkomst
van zijn prediking.
De volgende naar links
toe ( 3 ) draagt een paneel met een afbeelding en moet dus Lucas zijn, die
volgens de overlevering de Heilige Maagd geschilderd heeft en aldus de patroon
van de schilders (en glazeniers) is geworden.
Als je goed kijkt, zie
je bij de volgende ( 2 ) )een hellebaard in zijn arm rusten: Matteus werd bij
het opdragen van een mis in Ethiopië met dit wapen omgebracht en verwierf zo de
martelaarstak.
De laatste ( 1 ) moet
dan natuurlijk Marcus zijn.
De bekende dierlijke
symbolen voor de evangelisten zullen op de oorspronkelijke plaats wel boven of
onder de ramen gezeten hebben.